De 5 soveråd – når du skal svømme væk i drømmeland

Med DE 5 SOVERÅD i baglommen kan du nemt optimere din gode søvn. Vi kender alle de 5 baderåd, når vi skal på stranden om sommeren, men ved du, hvad du kan gøre for at sikre dig en god søvn? Hvis vi tænker over, hvor meget vi sover – ca. 1/3 af vores liv – og hvor meget vi bruger vores dyne og pude, skylder vi os så ikke at bruge tid og ressourcer på at optimere vores søvn?

1. LÆR AT SOVE

Når du kan sove godt, kan du restituere ordentligt og din hjerne kan hvile ud. Hvis du har problemer med at falde i søvn eller med at sove kan der være forskellige årsager. Én af dem kan være at du mangler den rette dyne eller pude til dine behov.

2. GÅ ALDRIG ALENE I SENG

Med den rette pude og dyne til at gøre dig selskab i sengen, kan du finde ud af om noget andet i dit soveværelse forstyrrer din søvn. Måske har dine behov ændret sig over tid. Hvis du har det for varmt er et tip at undgå sengetøj der indkapsler dynen og puden. Hvis de ikke kan ånde, kan de ikke komme af med den ophobede varme, og luftfugtigheden kan ødelægge fyldet.
Hvis du har selskab i sengen af din partner eller et overnattende barnebarn, kan det være at de ikke har samme behov som dig. Find ud af hvordan i begge kan opnå den bedste søvn.

3. LÆS SOVEMILJØET

Brug dine øjne og sunde fornuft, før du skifter hele sovemiljøet ud. Hvis du tydeligt kan mærke at madrassen bør pensioneres, kan du starte der. Hvis du vågner badet i sved eller kold og klam i løbet af natten kan det være at dynen er for varm eller sengetøjet er for tykt eller tæt, men det kan også være dynen der er beregnet til vinter eller kølige soveværelser. Hvis du har ondt i nakken eller ryggen, kan det være din pude, som ikke passer til din sovestilling og dine bevægelser, mens du sover.

4. LÆR SOVEMILJØET AT KENDE

En ny, forbedret og sammenhængende søvn kan være svær at finde frem til. Derfor kan du spørge dine lokale dyne- og pudeforhandlere. Vores overbevisning er at alle er unikke og har forskellige behov. Din seng skal måske, i modsætning til andres, være fast, mens din pude skal være høj og din dyne sval, fordi ellers får du ondt i ryggen af en for blød madras, du ligger gerne på siden og har brug for støtte under nakken og hovedet, og du har det for varmt med en almindelig dyne. Vær opmærksom på at når vejret slår om og sæsonerne skifter kan dine behov også ændre sig. Der findes puder i flere tykkelser; høj, mellem og lav, og dyner som er varme, lune, svale eller deciderede sommerdyner.

5. SLIP IKKE DRØMMEN AF SYNE

Hvis du med tiden syntes din dyne eller pude mister deres virkning, kan det være fordi den skal vaskes og tørres. Følg vaskeanvisninger på dit produkt, eller på mærkets hjemmeside. Husk at dine daglige dyne- og puderutiner er mindst lige så vigtige for dynens og pudens levetid og for at den stadig virker som den skal. Find nogle gode råd til daglig vedligehold her.