Optimer din søvn – Lær de 5 soveråd at kende

Med DE 5 SOVERÅD i baglommen kan du nemt optimere din gode søvn. Vi kender alle de 5 baderåd, når vi skal på stranden om sommeren, men ved du, hvad du kan gøre for at sikre dig en god søvn? Lær DE 5 SOVERÅD at kende og sov godt hele året.

1. LÆR DIN SØVN AT KENDE

Når du ved, hvordan du sover, kan du bedre regulere og optimere din søvn. Spørg dig selv:
Vågner jeg i løbet af natten? Er min krop aktiv, mens jeg sover?
Hvis du vågner om natten helt varm eller kold og fugtig, kan det hænge sammen med, at du har en dyne, der ikke ånder, eller at den er for varm. En god dyne ånder. Den transporterer luften og fugten væk fra kroppen. Med den rette dyne til dine behov kan du forbedre mulighederne for at opnå en sammenhængende søvn.

2. STÅ IKKE ALENE MED TVIVLEN

Ingen kroppe er ens, og ingen har nøjagtigt samme behov, når de sover. Hvis du er i tvivl om dit behov, kan du spørge en ven og finde en forhandler, som kan assistere dig med at finde netop den dyne, som du har brug for. Der findes flere guider, hvor du kan finde råd og vejledning om dyner og puder – se vores dynevælger her.

3. VEDLIGEHOLD

Når du vedligeholder din dyne og pude, skal du blot bruge følge vaskeanvisningerne. Dem finder du på produktet og emballagen. Som hovedregel skal en dyne kunne vaskes på 60 grader med enzymfrit vaskepulver. Ved denne temperatur dræbes husstøvmider. Det er vigtigt, at tørre dynen meget grundigt, for at dun og fjer ikke klumper sammen og mister deres effekt. Læs mere om hvordan du vasker og tørrer din dyne og pude her

4. LÆR AT SKELNE

Vi er alle sammen forskellige og har derfor forskellige behov. Der er rigtig meget information omkring, hvordan du opnår den gode søvn. Nogle sover bedst i et mørkt rum og andre skal have åbnet et vindue. Sandheden er, at vi er forskellige. Derfor kan det være, at den dyne, som du har brug for, bestemt ikke er optimal for andre. Det kan være, at du er meget aktiv eller rolig, når du sover. Måske har du det varmt under en dyne, mens andre fryser.

5. HUSK HELHEDEN

Helheden i dit sovemiljø er væsentligt for at sikre den gode søvn. De færreste tænker over, hvad de har brug for, for at opnå den gode søvn.
Derfor kan du gennemgå følgende og find ud af, hvad du kan gøre for at optimere din gode søvn:

SOVERUM

Hvordan påvirker soverummet min søvn? Er her for varmt/koldt? Er her rodet? Er her støvet? Er temperaturen god? Er her for lyst? Er her frisk luft? Er her nok ro?

SENGEN

Hvordan er min seng egentligt at sove i? Er madrassen og topmadrassen stadig god?

DYNE & PUDE

Hvordan er min dyne og pude? Larmer de? Er de bløde nok? Klumper de sammen?
Husker jeg at ryste og puffe luft i den? Har jeg dyner efter årstiden? Er puden for høj eller lav? Har jeg flere puder og hvorfor? Passer dyne og pude til min sovestil?

RITUAL

Hvordan går jeg i seng? Dvs. hvad laver jeg, inden jeg skal sove? Hvordan kommer jeg i det rette sove-mode? Har jeg et gå-i-seng-ritual som virker? Bruger jeg min telefon eller computer lige inden jeg skal sove?

SAMVITTIGHED

Tankemylder kan vi desværre ikke hjælpe dig helt af med her. Men hvis det er vigtigt for dig, at produktet er lavet i Danmark, er allergivenligt, at producenten går op i dyrevelfærd og miljøet,
etc., så kan du også få svar på alt dette hos vores forhandlere.

Overvej hvad der kan gøre den afgørende forskel for dig.

Hvis vi tænker over, hvor meget vi sover – ca. 1/3 af vores liv – og hvor meget vi bruger vores dyne og pude, skylder vi os så ikke at bruge tid og ressourcer på at optimere vores søvn?
Sig JA til den gode sammenhængende søvn, og bliv mere udhvilet og frisk til alt det, som du skal nå i din hverdag.