Guide til en god søvn

En god nats søvn er vigtig for vores sundhed og velvære. I denne guide kan du læse om hvorfor det er vigtig med en god søvn og hvilke sundhedsmæssige ting søvnen har indvirkning på.

Nederst på siden kan du finde tips og tricks til, hvordan du opnår den bedste og mest optimale nattesøvn.

God søvn er din kilde til opladning

Vi gør det 1/3 af vores liv, i sengen, på sofaen, i toget, i flyet – Vi sover.
Men hvorfor gør vi det? Hvorfor er det så vigtigt for os? Og hvad gør det for vores dag i morgen? Det kan du læse om her:

  • Er din telefon er ved at løbe tør for strøm, så sætter du den i opladeren
  • Er din bil ved at løbe tør for benzin, så fylder du mere på
  • Er din kaffe kold, så laver du en ny
  • Er du træt – lægger du dig så til at sove?

HUSK den gode søvn

Hos Ringsted Dun forsker vi hver dag i at udvikle og producere de bedst mulige naturfyldsdyner og -puder tilpasset dig og din familie. Vi sætter en stor ære i at finde de bedste dun, fjer og bomuldsvår.

Dette gør vi for at sikre dig et miljørigtigt, sundt, naturligt og åndbart produkt, der giver dig den gode nattesøvn. For tro det eller ej, med den rette dyne og pude, er du godt på vej til den gode og sunde kvalitetssøvn.

En god søvn er din kilde til opladning

”Tag dine behov alvorligt og få styr på din søvn. Så har du chancen for at få et godt liv”
– Peter Qvortrup Geisling, Læge.

Vi bruger 1/3 del af livet i sengen

Søvnen er din nøgle til det gode liv. Det er livsvigtigt at sove, og gør man det godt, så er der rigtig mange positive følger.
Der er 24 timer i et døgn og mest optimalt bliver døgnet delt op således – 3 rum:

  1. Arbejde
  2. fritid
  3. søvn

8 timer til hver del og det kan være livsfarligt at ændre på cirklen i en længere periode. Så gør dig nøje overvejelser om hvor du tager dine ekstra timer fra, næste gang det bliver nødvendigt.

Husk at søvneksperterne anbefaler, at du som voksen får 7 ½ times søvn i gennemsnit pr. nat.
Børn skal have mere søvn alt efter deres alder. Se her hvor mange timers søvn dit barn skal have pr. døgn.

Søvn

Figur 1: Dit anbefalede døgn – Udarbejdet ud fra teori af søvnekspert Michael Rasmussen

Søvnens positive påvirkning af din sundhed

Søvn påvirker dig mere end du muligvis går og tror. En god nats søvn har mange positive følger, og forskere kalder søvnen for gratis og bivirkningsfri medicin.

Vægt

God søvn og vægttab går hånd i hånd. Undersøgelser viser, at mangel på søvn af god kvalitet påvirker din appetit og derfor øger risiko for overvægt.
Faktisk kan du spise nok så sundt og motionere nok så meget, men sover du ikke tilstrækkeligt, får du slet ikke nok ud af din indsats.

Energi/Præstationsevne

Din søvn en af de vigtigste kilder til en sund og energifyldt hverdag. Får du ikke nok søvn, afspejler det sig direkte i dit mentale velvære, din koncentrations- og ydeevne. Så for at blive den bedste udgave af dig selv skal du sove tilstrækkeligt om natten.
En god søvn er forudsætningen for at præstere optimalt, når du er vågen – både psykisk og fysisk.

Ny forskning fra USA med den danske forsker Maiken Nedergaard i spidsen viser, at der sker en form for hjernevask i løbet af natten, hvor kroppen skyller alle affaldsstofferne ud af hjernen, så den er ren og klar til næste dag. Søvnen virker altså som en slags mirakelkur på krop og sind og øger vores koncentration, humør, energi og generelle velvære.

Indlæring

For lidt søvn forringer indlæringen, da det er under søvnen, at hjernen lagre, det vi har oplevet/ tillært os gennem dagen.

Dårlig indlæringsevne, flere konflikter og mere gråd er hyppige konsekvenser, når vores børn får for lidt søvn. ”Et træt barn kan ikke udvikle sig optimalt” lyder det fra forskningssygeplejerske og ekspert i børns søvn, Marian Petersen.

Søvn og sundhed

Figur 2: Modellen viser hvilke faktorer søvnen bl.a. påvirker – både negativ og positivt

”Du kan godt løse opgaver, som du er rutineret i, men du kan ikke indlære nye ting. Alle ved, at man har sværere ved at koncentrere sig, hvis man igennem længere tid har sovet dårligt”
–  Dr.med. Poul Jennum, overlæge på Dansk Center for Søvnmedicin og professor i neurofysiologi ved Københavns Universitet. .

Hukommelse

Søvnen er helt afgørende for hjernes opbygning – specielt den del af søvnen, hvor vi drømmer, da det er her, dagens begivenheder lagres i hukommelsen.

Under REM-søvn afspiller vi en film, der er med til at dirigere de forskellige informationer de rigtige steder hen i hjernevindingerne. Uden tilstrækkeligt søvn vil informationerne ikke blive lagret ordentligt, og det vil derfor blive vanskeligt at genkalde ting, vi tidligere har oplevet.

Immunforsvar

Søvn har en afgørende betydning for kroppens immunforsvar. Sover vi ikke nok, bliver kroppen eksempelvis dårligere til at danne visse stoffer af betydning for immunsystemet.

F.eks. påvirkes proteinet Interleukin-6, der bekæmper infektioner i kroppen, og som også har vist sig at spille en vigtig celle-dræbende rolle i forbindelse med kræft.

Stress

Nervesystemet fungerer kun optimalt, hvis du får en god, lang nattesøvn. Sover du for lidt, vil mængden af stresshormoner vokse frem for at forsvinde. Det kan blandt andet resultere i et for højt blodtryk.

Sexlyst

Både mænd og kvinder mister interessen og lysten til sex, når de er i søvnmangel.

God søvn styrker dit immunforsvar

Optimer din søvn – Lær de 5 soveråd at kende

Med DE 5 SOVERÅD i baglommen kan du nemt optimere din gode søvn. Vi kender alle de 5 baderåd, når vi skal på stranden om sommeren, men ved du, hvad du kan gøre for at sikre dig en god søvn? Lær DE 5 SOVERÅD at kende og sov godt hele året.

1. LÆR DIN SØVN AT KENDE

Når du ved, hvordan du sover, kan du bedre regulere og optimere din søvn. Spørg dig selv:
Vågner jeg i løbet af natten? Er min krop aktiv, mens jeg sover?
Hvis du vågner om natten helt varm eller kold og fugtig, kan det hænge sammen med, at du har en dyne, der ikke ånder, eller at den er for varm. En god dyne ånder. Den transporterer luften og fugten væk fra kroppen. Med den rette dyne til dine behov kan du forbedre mulighederne for at opnå en sammenhængende søvn.

2. STÅ IKKE ALENE MED TVIVLEN

Ingen kroppe er ens, og ingen har nøjagtigt samme behov, når de sover. Hvis du er i tvivl om dit behov, kan du spørge en ven og finde en forhandler, som kan assistere dig med at finde netop den dyne, som du har brug for. Der findes flere guider, hvor du kan finde råd og vejledning om dyner og puder – se vores dynevælger her.

3. VEDLIGEHOLD

Når du vedligeholder din dyne og pude, skal du blot bruge følge vaskeanvisningerne. Dem finder du på produktet og emballagen. Som hovedregel skal en dyne kunne vaskes på 60 grader med enzymfrit vaskepulver. Ved denne temperatur dræbes husstøvmider. Det er vigtigt, at tørre dynen meget grundigt, for at dun og fjer ikke klumper sammen og mister deres effekt. Læs mere om hvordan du vasker og tørrer din dyne og pude her.

4. LÆR AT SKELNE

Vi er alle sammen forskellige og har derfor forskellige behov. Der er rigtig meget information omkring, hvordan du opnår den gode søvn. Nogle sover bedst i et mørkt rum og andre skal have åbnet et vindue. Sandheden er, at vi er forskellige. Derfor kan det være, at den dyne, som du har brug for, bestemt ikke er optimal for andre. Det kan være, at du er meget aktiv eller rolig, når du sover. Måske har du det varmt under en dyne, mens andre fryser.

5. HUSK HELHEDEN

Helheden i dit sovemiljø er væsentligt for at sikre den gode søvn. De færreste tænker over, hvad de har brug for, for at opnå den gode søvn.
Derfor kan du gennemgå følgende og find ud af, hvad du kan gøre for at optimere din gode søvn:

SOVERUM

Hvordan påvirker soverummet min søvn? Er her for varmt/koldt? Er her rodet? Er her støvet? Er temperaturen god? Er her for lyst? Er her frisk luft? Er her nok ro?

SENGEN

Hvordan er min seng egentligt at sove i? Er madrassen og topmadrassen stadig god?

DYNE & PUDE

Hvordan er min dyne og pude? Larmer de? Er de bløde nok? Klumper de sammen?
Husker jeg at ryste og puffe luft i den? Har jeg dyner efter årstiden? Er puden for høj eller lav? Har jeg flere puder og hvorfor? Passer dyne og pude til min sovestil?

RITUAL

Hvordan går jeg i seng? Dvs. hvad laver jeg, inden jeg skal sove? Hvordan kommer jeg i det rette sove-mode? Har jeg et gå-i-seng-ritual som virker? Bruger jeg min telefon eller computer lige inden jeg skal sove?

SAMVITTIGHED

Tankemylder kan vi desværre ikke hjælpe dig helt af med her. Men hvis det er vigtigt for dig, at produktet er lavet i Danmark, er allergivenligt, at producenten går op i dyrevelfærd og miljøet,
etc., så kan du også få svar på alt dette hos vores forhandlere.

Overvej hvad der kan gøre den afgørende forskel for dig.

Hvis vi tænker over, hvor meget vi sover – ca. 1/3 af vores liv – og hvor meget vi bruger vores dyne og pude, skylder vi os så ikke at bruge tid og ressourcer på at optimere vores søvn?
Sig JA til den gode sammenhængende søvn, og bliv mere udhvilet og frisk til alt det, som du skal nå i din hverdag.

Udarbejdet ud fra teori fra:
Jennum et al.; 2015
Milsted & Rasmussen; 2013
www.videnskab.dk; Hildebrandt 2009
www.kpll.dk; 2018
www.alt.dk
www.fagbladetfoa.dk
www.netsundhedsplejerske.dk