Derfor skal du sove godt

Guide til god søvn

En god nats søvn er vigtig for vores sundhed og velvære. Her kan du læse om hvorfor det er vigtig med en god søvn og hvilke sundhedsmæssige parametre søvnen har indvirkning på. Vi er ikke læger, men tager udgangspunkt i det rigtige valg af dyner og puder, og hvilken positiv betydning valget, har på din søvn.

Nederst på siden kan du finde tips og tricks til, hvordan du opnår den bedste og mest optimale nattesøvn.

God søvn er din kilde til opladning

Vi gør det 1/3 af vores liv, i sengen, på sofaen, i toget, i flyet – Vi sover.
Men hvorfor gør vi det? Hvorfor er det så vigtigt for os? Og hvad gør det for vores dag i morgen? Det kan du læse om her:

  • Er din telefon er ved at løbe tør for strøm, så sætter du den i opladeren
  • Er din bil ved at løbe tør for benzin, så fylder du mere på
  • Er din kaffe kold, så laver du en ny
  • Er du træt – lægger du dig så til at sove?
En god søvn er din kilde til opladning

HUSK den gode søvn

Hos Ringsted Dun forsker vi hver dag i at udvikle og producere de bedst mulige dundyner og -puder tilpasset dig og din familie. Vi sætter en stor ære i at finde de bedste dun, fjer og bomuldsvår.

Dette gør vi for at sikre dig et miljørigtigt, sundt, naturligt og åndbart produkt, der giver dig den gode nattesøvn. For tro det eller ej, med den rette dyne og pude, er du godt på vej til den gode og sunde kvalitetssøvn.

”Tag dine behov alvorligt og få styr på din søvn.
Så har du chancen for at få et godt liv”
– Peter Qvortrup Geisling, Læge.

Vi bruger 1/3 del af livet i sengen

Søvnen er din nøgle til det gode liv. Det er livsvigtigt at sove, og gør man det godt, så er der rigtig mange positive følger.
Der er 24 timer i et døgn og mest optimalt bliver døgnet delt op i 3 rum – således:

  1. Arbejde
  2. Fritid
  3. Søvn

8 timer til hver del og det kan være livsfarligt at ændre på cirklen i en længere periode. Så gør dig nøje overvejelser om hvor du tager dine ekstra timer fra, næste gang det bliver nødvendigt.

Husk at søvneksperterne anbefaler, at du som voksen får 7 ½ times søvn i gennemsnit pr. nat.
Børn skal have mere søvn alt efter deres alder. Se her hvor mange timers søvn dit barn skal have pr. døgn.

Søvn

Figur 1: Dit anbefalede døgn – Udarbejdet ud fra teori af søvnekspert Michael Rasmussen

Søvnens positive påvirkning af din sundhed

Søvn påvirker dig mere end du muligvis går og tror. En god nats søvn har mange positive følger, og forskere kalder søvnen for gratis og bivirkningsfri medicin.

Søvn og sundhed

Figur 2: Modellen viser hvilke faktorer søvnen bl.a. påvirker
– både negativ og positivt

God søvn og vægttab

God søvn og vægttab går hånd i hånd. Undersøgelser viser, at mangel på søvn af god kvalitet påvirker din appetit og derfor øger risikoen for overvægt.
Faktisk kan du spise nok så sundt og motionere nok så meget, men sover du ikke tilstrækkeligt, får du slet ikke nok ud af din indsats.
Så får du nok søvn, vil det påvirke din vægt positivt.

Mere energi og bedre præstationsevne

Din søvn en af de vigtigste kilder til en sund og energifyldt hverdag. Får du ikke nok søvn, afspejler det sig direkte i dit mentale velvære. Især din koncentrations- og ydeevne vil blive påvirket. Så for at blive den bedste udgave af dig selv, skal du sove tilstrækkeligt om natten.

En god søvn er forudsætningen for at præstere optimalt, når du er vågen – både psykisk og fysisk. Ny forskning fra USA med den danske forsker Maiken Nedergaard i spidsen viser, at der sker en form for hjernevask i løbet af natten, hvor kroppen skyller alle affaldsstofferne ud af hjernen, så den er ren og klar til næste dag. Søvnen virker altså som en slags mirakelkur på krop og sind og øger desuden vores koncentration, humør, energi og generelle velvære.

Bedre indlæring

For lidt søvn forringer indlæringen, da det er under søvnen, at hjernen lagre, det vi har oplevet/tillært os gennem dagen.

Dårlig indlæringsevne, flere konflikter og mere gråd er hyppige konsekvenser, når vores børn får for lidt søvn. ”Et træt barn kan ikke udvikle sig optimalt” lyder det fra forskningssygeplejerske og ekspert i børns søvn, Marian Petersen.

”Du kan godt løse opgaver, som du er rutineret i, men du kan ikke indlære nye ting. Alle ved, at man har sværere ved at koncentrere sig, hvis man igennem længere tid har sovet dårligt”
–  Dr.med. Poul Jennum

Bedre hukommelse

Søvnen er helt afgørende for hjernes opbygning – specielt den del af søvnen, hvor vi drømmer, da det er her, dagens begivenheder lagres i hukommelsen.

Under REM-søvn afspiller vi en film, der er med til at dirigere de forskellige informationer de rigtige steder hen i hjernevindingerne. Uden tilstrækkeligt søvn vil informationerne ikke blive lagret ordentligt, og det vil derfor blive vanskeligt at genkalde ting, vi tidligere har oplevet.

Bedre immunforsvar

Søvn har en afgørende betydning for kroppens immunforsvar. Sover vi ikke nok, bliver kroppen eksempelvis dårligere til at danne visse stoffer af betydning for immunsystemet.

F.eks. påvirkes proteinet Interleukin-6, der bekæmper infektioner i kroppen, og som også har vist sig at spille en vigtig celle-dræbende rolle i forbindelse med kræft.

Mindre stress

Nervesystemet fungerer kun optimalt, hvis du får en god, lang nattesøvn. Sover du for lidt, vil mængden af stresshormoner vokse frem for at forsvinde. Det kan blandt andet resultere i et forhøjet blodtryk.

Mere sexlyst

Både mænd og kvinder mister interessen og lysten til sex, når de er i søvnmangel.

God søvn styrker immunforsvaret

Hvad skal der til for at du opnår den bedst mulige søvn?

  1. Den rigtige dyne
  2. Den rigtige pude
  3. Den rigtige madras

Vores dyne er som oftest vores bedste ven i sengen. Nogen sover med den, nogen ligger på den og andre har den mellem benene. Det er mange måde at putte med sin dyne på. Men der er også rigtig mange dyner at vælge imellem:

Er en dyne ikke bare en dyne?

Hertil er svaret nej. Der findes et hav af dyner på markedet, der spænder bredt i både specifikationer, pris og kvalitet.
Ringsted Dun har 70 års erfaring og er i dag specialister i dundyner og -puder og det er fordi vi tror på at det er det bedste materiale at sove med.

Mange tror at de lider af dunallergi, men som oftest er det husstøvmideallergi. Har du dunallergi er du ikke i tvivl. Du vil reagere så snart, du er i et hus med dun og fjer. Læs mere om dun og allergi her.

Vi forsker hver dag i god søvn, og flere undersøgelser viser at du med den rigtige dyne har størst sandsynlighed for at opnå en god sammenhængende kvalitetssøvn.

Dynevælger

Ringsted dun har udviklet et dynevælgerkoncept, der gør det nemt for dig at vælge din nye dyne.

Når du skal finde din dyne, har du valget mellem en sval, lun eller varm dyne. Så alt efter om du fryser meget, altid har det varmt, sover i et varmt soveværelse eller bare er helt midt i mellem, så har Ringsted Dun en dyne til dig.

Familien Junker er Ringsted Duns testfamilie og efter at Ringsted Duns søvnekspert har været på besøg hos familien og udstyret dem med dyner og puder tilpasset deres behov, er hele familiens søvnkvalitet øget markant.

”Jeg sover hele natten og vågner i samme stilling som da jeg faldt i søvn. Tidligere vågnede jeg flere gange om natten for at samle min dyne op fra gulvet eller tage den af fordi den var for varm”
– Marlene Junker, 2018.

Det er en klassisk ”dynevælger fejl”. Vi tror, at det er lige meget hvilken dyne vi har, vi skal jo bare sove. Rettelse – Vi skal ikke bare sove, vi skal restituere, lade op, så vi kan lagre dagens begivenheder og være klar til at erobre en ny dag med ny forbedret energi.

Find din dyne

God søvn hele året

Ligesom du både har en vinterjakke og en sommerjakke, så anbefaler Ringsted Dun at du både har en sommerdyner og en vinterdyne. På den måde er du bedst udstyret til god søvn hele året rundt.

Hovedpuden er også vigtig

Puden er også en vigtig spiller, når det handler om god kvalitetssøvn.

Ringsted Dun har puder i fem niveauer: ekstra lav, lav, mellem, høj og ekstra høj. Når du vælger din pude, skal du tænke på din måde at sove på. Sover du mest på siden, og er alm af bygning, så er en mellem pude et godt udgangspunkt.
Sover du mest på maven er en lav pude at foretrække. Har du meget brede skuldre, skal du op i en høj eller ekstra høj pude.

Små børn skal altid have en lav pude, så de beskytter deres nakke. Når de begynder at lægge bamsen eller armen under hovedet, er det tegn på at gå niveauet op i højden.

Madrassen er også en væsentlig enhed for den bedst mulige søvn. Her er der igen et utal af muligheder, så spørg din forhandler om hjælp når den nye madras skal findes.

Derfor skal du vælge din dyne og pude med omhu og det er en rigtig god ide at bede om hjælp til at finde de produkter, der passer lige præcis til dig og dine behov. Find din nærmeste Ringsted Dun forhandler her.

Valg af pude

Udarbejdet ud fra teori fra:
Jennum et al.; 2015
Milsted & Rasmussen; 2013
Matthew Walker; 2019
www.videnskab.dk; Hildebrandt; 2009
www.alt.dk
www.fagbladetfoa.dk
www.netsundhedsplejerske.dk