Godt at vide om dyner og hovedpuder
Det kan være svært at vide, hvad man skal kigge efter, når man skal ud at købe nye dyner og hovedpuder. Hvad betyder bærevne? Hvad er forskellen på dun og fjer? Kan jeg sove med dun og fjer, når jeg har allergi? Og hvad indebærer op til 10 års garanti på dyner?

Vi har samlet en masse brugbar information nedenfor, der besvarer de mest almindelige spørgsmål, når du skal på jagt efter nye dyner og hovedpuder.

Allergi kontra allergivenligt valg

Der er mange, der mener, at de er overfølsomme over for dun og fjer, men rent faktisk er synderen som oftest den lille, irriterende husstøvmide. Symptomerne på husstøvmideallergi minder om dem, man ser ved høfeber og astma: hævede og kløende øjne, tilstoppet eller rindende næse, nyseanfald, hoste eller vejrtrækningsbesvær.

Husstøvmiderne har optimale betingelser i soveværelser med 17-32 °C og høj luftfugtighed. En husstøvmide kan udskille 200 gange sin vægt i ekskrementer i døgnet, og det er enzymer i netop afføringen, som fremkalder allergi hos mennesker.

Derfor anbefaler vi også regelmæssig vask af sengetøj, rengøring og grundig udluftning. Vores dunprodukter kan vaskes ved 60°C (husstøvmider dør ved 55°C) og er derfor allergenneutrale. Allergikere behøver altså ikke undvære rigtige dyner.

Kig efter de rigtige mærkninger

Hos Ringsted Dun mærker vi alle vores produkter med OEKO-TEX® STANDARD 100 – det er din garanti for, at din dyne og hovedpude er allergivenlig og ikke indeholder kemiske stoffer. Læs mere om OEKO-TEX® STANDARD 100 her.

Hos Ringsted Dun sørger vi for, at husstøvmiderne ikke kan komme ind i hverken pude eller dyne – alle vores vår er så tætvævede, at miderne ganske enkelt ikke kan trænge igennem stoffet og derfor ikke kan leve inde i produktet. Dette dokumenteres via NOMITE-certificeringen – læs mere om NOMITE her.

Du bør også kigge efter Downafresh® greenLine-mærket, når du køber ny dyne og hovedpude. Denne mærkning er din garanti for, at du får et rent kvalitetsprodukt, hvor alle hygiejniske, rene og miljøvenlige krav er opfyldt. Læs mere om Downafresh® greenLine her.

 

Dun og fjer er fra naturens side af nærmest designet til at fungere som fyld i både dyner og hovedpuder. Dun er med sin lave vægt fremragende til at holde på varmen. Fyldets evne til at isolere måles ved hjælp af bærevnen.

Gåsedun med f.eks. bæreevne 825 holder fantastisk på varmen, og kan også sagtens bruges i en let og luftig sommerdyne – der skal bare ikke så mange gram i. Fjer fungerer også i både dyner og hovedpuder, også som ekstra støtte, hvis man f.eks. ønsker en høj, fast pude.

Hvad er forskellen på dun og fjer?

Hemmeligheden bag dun

De fineste, største og stærkeste dun stammer fra regioner med store udsving mellem dag- og nattemperaturer. Andefuglene har udviklet en evne til at holde på varmen, når der er koldt om natten, men kan også sagtens have det behageligt i dagens varme – og dét med samme fjerdragt.

Hemmeligheden ligger i et beskyttende lag fedtstof, lanolin, som gør fjerene smidige, modstandsdygtige og vandafvisende, hvilket altså er forklaringen på, at svømmefugle kan holde sig tørre og varme.

Kun dun fra Europa

De bedste dun får man fra fuldvoksne andefugle, der har levet under optimale forhold. Hvis det er tilfældet, kan fyldet opnå en bæreevne på helt op til 825 –  gæs. Fugle opdrættet i Fjernøsten behandles generelt dårligere og slagtes i en meget ung alder, hvilket giver dun af ringere kvalitet og de færdige produkter kortere levetid. Som konsekvens heraf bruger vi hos Ringsted Dun derfor kun dun og fjer fra nøje udvalgte leverandører fra Europa, hvor vi kan være sikre på at få de bedste og mest fyldige dun og fjer. Læs mere om vores syn på etik og dyrevelfærd her

Hvad har dun og bærevne
med din søvn at gøre?

Hvad betyder bæreevne?

Bæreevnen er et udtryk for dunenes isoleringsevne og kvalitet. En høj bæreevne betyder, at dunene er lette, luftige og isolerer godt, fordi de indeholder meget luft – det er den stillestående luft mellem dunene, som holder på kropsvarmen. Jo dårligere kvalitet dun din dyne indeholder, eller jo flere fjer, jo lavere bære- og isoleringsevne.

Måling af bæreevne

Før 2019 blev bæreevnen målt på en skala op til 13, hvor 13 er var den bedste og mest isolerende. Denne målemetode er nu opdateret, så den passer til den angivelse af bæreevne, man kender fra soveposer og dunjakker. Ændringen betyder, at der nu står en ny bærevne på både dyner og hovedpuder fra Ringsted Dun.

Nu bliver bæreevnen målt på en ny skala, der går op til 900. Selvom bæreevnen nu hedder noget andet, er det præcis det samme, der er tale om. Et eksempel på dette er en dyne, der f.eks. indeholder 90% europæisk moskusdun. Den ville tidligere have haft en bæreevne på 11, men nu er den fremover 725. Altså samme gode produkt i samme gode kvalitet.

Når det kommer til vores produkter hos Ringsted Dun, lever vi ikke kun op til vores egne høje krav – vi lever naturligvis også op til branchens højeste standarder. Bliv klogere på alle de forskellige mærker og certificeringer, du finder på Ringsted Dun produkter nedenfor.

Vælg de rigtige mærkninger

Omtanke

“Vi går kun efter branchens
højeste standarder”

CEO - Steffen Rathcke

OEKO-TEX® STANDARD 100 Klasse I

Mærket OEKO-TEX® STANDARD 100 er din garanti for, at din dyne og hovedpude er allergivenlig og ikke indeholder kemiske stoffer.

OEKO-TEX® STANDARD 100 er opdelt i fire produktklasser, alt efter mængden af tilladte restkemikalier. Hos Ringsted Dun har vi naturligvis valgt at certificere efter de strengeste krav i klasse I, hvilket vil sige, at alle vores produkter kan anbefales til børn under 3 år.

OEKO-TEX® Association, som står bag mærkningen OEKO-TEX® STANDARD 100, tester hele tiden for nye stoffer og kemikalier, så Ringsted Dun er på forkant med udviklingen indenfor dette vigtige område.

Oekotex®

Downafresh® greenLine

Downafresh® greenLine er din garanti for, at du får et rent kvalitetsprodukt, når du køber en ny dyne eller hovedpude. Når vi hos Ringsted Dun mærker med Downafresh® greenLine, er vi nemlig forpligtet til kontrollere vores produkter regelmæssigt gennem et uafhængigt testlaboratorium, så vi kan sikre, at alle hygiejniske, rene og miljøvenlige krav er opfyldt.

Vi må også kun anvende vaskemidler, der er ekstra skånsomt for miljøet og bevarer fyldmaterialets naturlighed. Derudover er Downafresh® greenLine lig med materialer, som er også behandlet ud fra en række miljøvenlige kriterier.

Downafresh® greenLine

NOMITE

NOMITE kommer fra engelsk – no mite – som direkte oversat betyder ingen mider.

NOMITE er din garanti for, at din dyne eller hovedpude ikke indeholder husstøvmider. Dyne- eller pudevår med mærkningen NOMITE er nemlig så tætvævet, at miderne ikke kan trænge igennem stoffet.

NOMITE

DOWNPASS

Mærket DOWNPASS garanterer høj kvalitet og sikkerhed for, at dun og fjer, der bruges som fyldmateriale, er etisk fremskaffet og kommer fra nøje kontrollerede og sporbare forsyningskæder. Derudover overvåges kvaliteten af alle produkter af uafhængige testinstitutter.
Ingen dun og fjer fra levende plukning.
Ingen dun og fjer fra foie gras-produktion.
Fuglene overvåges under hele deres opvækst.
Dunene og fjerene er sporbare.
Dunene og fjerene er kvalitetstestet.

Det betyder, at dunene og fjerene kan spores, og at fuglene har levet et ordentligt liv.

DOWNPASS

Dun & Fjer – Klasse 1

Dun og fjer deklareres i 3 klasser i forhold EN12934-normen, hvor klasse 1 er bedste standard.

Er der ingen ”klasse” på varedeklarationen, kan der være tale om et klasse 3-produkt. I denne klasse tillades for eksempel 15 % brugte dun, altså dun fra ”gamle” puder/dyner, samt fremmede materialer.

Alle Ringsted Duns produkter er deklareret i henhold til klasse 1, hvilket betyder, at alle vores dun og fjer er nye og af højeste kvalitet.

Dun & Fjer – Klasse 1

Svanemærket

Vores OMTANKE serie er Svanemærket. Det er din garanti for:

  • Produktet er blandt de mindst miljøbelastende inden for sin kategori
  • Der er sat krav til stoffer, som er problematiske for sundheden

Kravene til miljømærkede produkter går længere end lovgivningen, og Svanemærket reviderer kravene løbende. På den måde er du sikret, at niveauet følger den generelle udvikling på området.

Svanemærket

Som en ekstra service til de obligatoriske to års reklamationsret som købeloven angiver, giver vi op til 10 års garanti på dyner.
Du kan altid se på etiketten på dit Ringsted Dun produkt, hvor mange års garanti, der gives. Hvis der ikke står noget, gælder de to års reklamationsret.
Garantien dækker udelukkende materiale- og produktionsfejl. Vi garanterer, at fyldet er nyt og våret er duntæt.

Hvis din dyne og pude har en berettiget reklamation, skal den sammen med den originale købskvittering medbringes til der, hvor den er købt. Herefter vil forhandleren tage sig af reklamationen og foretage en inspektion af reklamationen for videre behandling.

Hvordan tilmelder jeg mig Ringsted Dun Plus garanti?
Du kan registrere din nye Ringsted Dun dyne og få 1 års ekstra udvidet garanti, ved at tilmelde dig Ringsted Dun Plus garanti. Det eneste du behøver gøre, er at indtaste dine oplysninger samt få detaljer om dit dyne-køb, så er din personlige Ringsted Dun Plus garanti aktiveret.
Det er en god ide at have dynen ved hånden, når du registrerer dig.

Når du har registreret din nye dyne, vil du modtage en e-mail med dit garantibevis, som bekræfter din udvidede garantiregistrering. Husk at se i dit spam-filter, hvis du ikke modtager garantibeviset.

Gem både mailen med dit garantibevis og din købskvittering. Garantibeviset gælder ikke alene.
Klik her for at indtaste dine oplysninger.
Du deltager automatisk i vores månedlige konkurrence om at vinde en hovedpude efter registrering af garantibeviset.
Alle vindere offentliggøres på vores hjemmeside.

Hvilke dyner omfattes af garantien?
Vores udvidede” Ringsted Dun Plus garanti”, gælder for alle vores standard Ringsted Dun dyner i Danmark, herunder:

  • H.C. Andersen
  • Classic
  • OMTANKE
  • Functional Sleep

Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor har vi samlet nogle af de mest stillede spørgsmål omkring garanti.

Vi anbefaler altid at kontakte din Ringsted Dun forhandler, hvis du har spørgsmål til dit Ringsted Dun produkt.

Dynen / puden er utæt

Er den ny / meget lidt brugt?

JA: Nye produkter må ikke være utætte. Reklamationen kan være under garantien.

NEJ: Har produktet været brugt i mange år uden problemer, bliver det ikke pludseligt utæt pga. en produktions- / materialefejl. Har våret ofte været fugtigt / hængt i sol el.lign., mørner våret. Reklamationen er ikke under garantien.

Dynen / puden lugter

Er den ny / meget lidt brugt?

JA: Produkter med and, vil have en svag lettere lugt af and. Det forsvinder typisk hurtigt ved at lufte produktet. Gåsedun lugter ikke. Hvis lugten ikke forsvinder efter luftning, kan reklamationen være under garantien.

NEJ: Produkter, der har været / er fugtige, vil have en grim lugt af naturfyld. Sveder brugeren meget / lægges sengetæppe straks på efter brug, kan problemet opstå.

Har produktet været vasket er det i de fleste tilfælde, fordi produktet ikke har tørret nok. Vask og tør eventuelt igen, men tit er det for sent.
Reklamationen er ikke under garantien.

Fyldet klumper

Er den ny / meget lidt brugt?

JA: Fyldet må ikke klumpe ved nye produkter. Reklamationen kan være under garantien.

NEJ: Samme årsager som ved lugt. Typisk er produkterne ikke tørret tilstrækkelig efter vask. Så klumper dunene sammen. Skyllemiddel er forbudt, det ødelægger dunene.

Ved ”klumper” kan man også mene, at nogle kassetter i dynen er mere fyldte end andre. Se nedenfor.

Reklamationen er ikke under garantien

Ingen fyld i yderste kassetter

Er den ny / meget lidt brugt?

JA: Der kan være i sjældne tilfælde en kassette, der ikke er fyld i. Reklamationen kan være under garantien.

NEJ: Fyldet vil altid flytte sig i en kassettedyne gennem de små tilladte fyldhuller (ca. 4 cm) på langs af dynen. Derfor er det vigtigt, at brugeren ofte ryster dynen i alle retninger og vender den hyppigt ved brug. Har fyldet flyttet sig, kan man lægge den på et fladt underlag og banke på de meget fyldte kassetter, så fyldet flytter sig tilbage. Problemet er meget hyppigt efter vask.
Reklamationen er ikke under garantien.

Hul i vår

Er den ny?

JA: Der må ikke være huller i nye produkter. Reklamationen kan være under garantien.

NEJ: Alt efter hvornår produktet er købt, må vi formode, at kunden havde opdaget det meget hurtigt, hvis der havde været hul ved købet. F.eks. en fire år gammel dyne, får ikke pludselig huller pga. produktions- / materialefejl. Det drejer sig typisk om misvedligehold. Fugtigt vår, der mørner, husdyr eller andre årsager, der har revet og flået i dynen…

Reklamationen er ikke under garantien.